L’articolo propone un’analisi del quadro costituzionale in materia di competenze afferenti al sistema universitario, in particolare al fine di delineare quale ruolo possa residuare per le autonomie regionali tra la riserva di legge statale e gli spazi per l’autonomia funzionale dei singoli atenei. La portata della normativa costituzionale è poi precisata alla luce non solo della giurisprudenza (relativa a politiche di assistenza e diritto allo studio, agli intrecci con la materia “ricerca scientifica” e all’istituto della leale collaborazione), ma anche considerando in dettaglio la legislazione statale e – soprattutto – regionale (oltre che la normativa di attuazione per le Regioni speciali). Da queste prospettive emerge una portata del tema “università” non riducibile ad una vera competenza materiale, ma descrivibile valorizzando i numerosi profili di trasversalità degli interventi e il ruolo particolare della leale collaborazione nel delineare i confini tra autonomia funzionale e autonomia territoriale. 

The paper analyzes the constitutional frame of competences connected to the university system, in particular to underline the role of regional autonomy between the central state legislature's exclusive power and the spaces of functional autonomy assigned to the different university institutions. The extension of the constitutional rules is defined not only constructing the provisions by means of the case law (relevant for the topics of social assistance to students and right to an university education, for the connections with the matter of “scientific research” and for the fair cooperation as a general rule), but also considering the details of the legislation, both of the central parliament and – mainly – of the regional councils (as well as the special “execution norms” for the autonomous regions). From those perspectives it emerges a dimension of “university” as a topic that is not possible to reduce to a proper material competence; on the contrary, the topic is drawn valorizing the many profiles of transversal intervention of the different policies and considering the peculiar role of fair cooperation to outline the spheres of territorial and functional autonomy.