Il testo di legge costituzionale approvato dalle Camere lo scorso 12 aprile lascia aperte molte incognite sul ruolo del Senato nel sistema costituzionale e sui suoi meccanismi interni di funzionamento. Tuttavia, accanto alle diverse possibili evoluzioni dell’interpretazione del testo e del suo completamento in sede attuativa, esistono una serie di “punti fermi” rispetto ai quali è possibile ragionare delle prospettive di organizzazione interna del Senato.
Ne risulta un quadro di bassa innovazione nei meccanismi di funzionamento che sembrano condurre a dinamiche decisionali interne al nuovo Senato non dissimili da quelle di una Camera pienamente “politica”, rivelando che la “rappresentanza delle istituzioni territoriali" – pur proclamata all’art. 55, quinto comma, Cost. – resti alquanto difficile da praticare in concreto.
The pending constitutional amendment passed by the Parliament on 12 April 2016 leaves many open questions related to the role of the Senate in the constitutional system as well as to its internal functioning. However, beyond the possible divergent interpretations of some of its clauses and the possible solutions at the implementation stage, there are some fundamental points that can be assumed as the framework around which elaborating on the prospects of the organisation of the Senate.
The result of the analysis is that the innovation in the internal mechanisms of the Senate is quite poor, so that its functioning cannot be too dissimilar from that of a fully political assembly. Thus, the “representation of territorial institutions” although proclaimed at art. 55.5 of the Constitution seems difficult to be pursued in concrete.