Le limitazioni della libertà di culto durante l’emergenza da Covid-19 sono state criticate in quanto non negoziate con le organizzazioni religiose, e in particolare la Chiesa cattolica, secondo il diritto concordatario o internazionale. Il saggio dimostra l’inconsistenza di tali critiche ma evidenzia il successivo ricorso al procedimento bilaterale sul piano amministrativo (DPCM) secondo un progetto enunciato all’indomani della revisione del Concordato (1984) e ora realizzato. Viene evidenziato, tuttavia, che questa modificazione del sistema delle fonti costituzionali del diritto ecclesiastico è fuorviante perché esclude la competenza legislativa del parlamento.
The limitations of the freedom of worship during the Covid-19 emergency were criticized because not negotiated with the religious organizations, and particularly Catholic Church, according to the concordatory or international law. This essay focuses on the inconsistency of these arguments but underlines the successive recourse to the bilateral procedure on the administative level (DPCMs: decrees of President of the Council of Ministers) according to a project declared at the time of the concordatory revision (1984) and now realized. It is pointed out, however, that this alteration of the system of the Law and Religion constitutional sources is misleading because rules out the legislative authority of Parliament.